מי המציא את הפוקר?

פוקר הוא אחד ממשחקי הקלפים הפופולריים והנפוצים בעולם כיום. מיליוני אנשים נהנים לשחק פוקר באופן תחרותי ולהנאה באתרים כמו 7xl ישראל ובמסגרות חברתיות. אבל מי המציא בעצם את משחק הפוקר? במאמר זה נסקור בקצרה את הרקע ההיסטורי ואת התיאוריות על מקורותיו של משחק הקלפים המרתק הזה.

 

ישנן מספר תיאוריות בנוגע למקורות הפוקר

תיאוריה אחת גורסת כי מקור הפוקר הוא במשחק קלפים צרפתי עתיק בשם "פוקן" (poque) שהיה נפוץ בצרפת כבר במאה ה-17. המילה פוקר אף נגזרת מהמילה הצרפתית poque.תיאוריה נוספת טוענת כי שורשי הפוקר המודרני הם במשחק פרסי עתיק בשם "אס נאס" שהיגר יחד עם מהגרים פרסים לארה"ב במאה ה-19 והתפתח למשחק הפוקר.

ישנן גם טענות כי המשחק התפתח מגרסאות מוקדמות של משחקי קלפים אנגלים כבר במאה ה-16. במהלך המאה ה-19 כבר הופיעו גרסאות דומות לפוקר תחת שמות כמו "בלאף" ו"בראג".למרות המחלוקת, הקונצנזוס הוא שמשחק הפוקר רכש את הצורה והשם המוכרים לנו היום בארצות הברית של המאה ה-19, בעיקר באזור נהר המיסיסיפי.

גרסאות מוקדמות של המשחק שילבו חמש כרטיסים לכל שחקן, ללא קלפי קהילה. החל מהמאה ה-20 התפתח הפוקר לצורתו המודרנית עם שילוב קלפי קהילה, ופריחה נרחבת של המשחק.כך שלמרות שקשה לזהות ממציא יחיד, המשחק התפתח על פני מאות שנים ממקורות שונים ורכש את צורתו וחוקיו המוכרים בארה"ב של המאה ה-19. מאז ועד היום התפתח הפוקר לתופעה עולמית ולאחד ממשחקי הקלפים האהובים ביותר.

תיאוריות לגבי מקורות הפוקר

שלבי התפתחות מוקדמים של הפוקר

גם אם קשה לזהות במדויק היכן ומתי נולד הפוקר, ניתן לאתר כמה שלבים ותחנות מרכזיות בהתפתחות המוקדמת של המשחק:

בשלהי המאה ה-17 ותחילת המאה ה-18 החל משחק הפוקן הצרפתי לצבור פופולריות בקרב האצולה והמעמדות הגבוהים. גרסאות מוקדמות של המשחק התפשטו ברחבי אירופה עם הגעתם של מהגרים צרפתים.במחצית המאה ה-18 הגיע המשחק לאמריקה הצפונית עם התיישבות צרפתית בלואיזיאנה. שם התחיל המשחק לרכוש מאפיינים ייחודיים שהובילו בהמשך לפוקר.

בשלהי המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19, גרסאות דמויות פוקר כבר הופיעו תחת שמות כמו "בלאף", "בראג" ועוד לאורך חופה המזרחי של ארה"ב.במהלך המאה ה-19, עם התפשטות מערבה, המשחק אומץ בקרב ספינות קיטור, שיירות ומתיישבים – והפך פופולרי במיוחד בדרום ארה"ב ואיזור נהר המיסיסיפי.שם גם אומץ השם פוקר באופן רשמי, והחלה התגבשות החוקים והמאפיינים המוכרים לנו היום כמו קלפי קהילה ועוד. הפוקר הפך לתופעה אמריקאית אופיינית.

 

התפשטות הפוקר ברחבי העולם

החל מסוף המאה ה-19 ובמהלך המאה ה-20, הפוקר החל להתפשט במהירות ולצבור פופולריות עצומה ברחבי העולם:

בשנות ה-70 של המאה ה-19 הגיע הפוקר לסין דרך מסילת הברזל בין ניו יורק לסן פרנסיסקו.

בתחילת המאה ה-20 החלו לוחות פוקר להופיע באירופה, והמשחק התפשט בעקבות חיילים אמריקאים במלחמת העולם הראשונה.

בשנות ה-20 וה-30 כבר היו גרסאות אירופאיות פופולריות כמו טקסס הולדם ואומהה.

עם גלי ההגירה ממזרח אירופה בתחילת המאה ה-20, הפוקר הגיע גם למדינות כמו רוסיה ופולין.

מלחמת העולם השנייה תרמה גם היא להפצת המשחק ברחבי העולם.

כך הפך הפוקר מתופעה אמריקאית למשחק קלפים פופולרי בכל רחבי הגלובוס.

התפשטות הפוקר

התפתחות הפוקר בעידן המודרני

בעידן המודרני התפתח הפוקר בכמה כיוונים עיקריים:

בשנות ה-60 של המאה ה-20 החלו טורנירי פוקר מאורגנים ראשונים בלאס וגאס.בשנות ה-70 החל שידור טלוויזיוני של טורנירי פוקר אשר תרם רבות לפופולריות המשחק.עם עליית האינטרנט, החל משנות ה-90 התפתח הפוקר המקוון ואתרים כמו pokerstars צברו מיליוני משתמשים ברחבי העולם.ספרי אסטרטגיה ותיאוריה כמו זה של דייוויד סקלנסקי תרמו רבות להבנה המודרנית של המשחק.

כיום הפוקר הוא ספורט תחרותי לכל דבר עם אליפויות וטורנירים ברחבי העולם. שחקנים מקצוענים מרוויחים מיליוני דולרים.בנוסף לזירה המקצועית, הפוקר ממשיך להיות משחק פופולרי להנאה ובילוי חברתי בקרב מיליונים ברחבי העולם ובעזרת שירותים כמו אתר 7xl ישראל סוכן 7xl פוקר ניתן לשחק ולהרוויח כספים בקלות ובהנאה.

 

סיכום

אף שקשה לזהות במדויק מי המציא את הפוקר, ברור שמקורותיו נעוצים במשחקי קלפים אירופאיים ופרסיים עתיקים שהיגרו לאמריקה.המשחק רכש את צורתו המודרנית בדרום ארצות הברית במאה ה-19 ומשם התפשט במהירות לכל קצוות תבל והפך לתופעה גלובלית.כיום הפוקר הוא אחד ממשחקי הקלפים הפופולריים והנפוצים ביותר – הן כספורט תחרותי מקצועני והן כבילוי ופעילות חברתית ברחבי העולם.

המציא את הפוקר

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם